понеделник, 12 ноември 2012 г.

Windows 8 Pro - впечатления, препоръки и премеждия


Тъй като си купих Windows 8 веднага след излизането пиша това, за да споделя моите настоящи впечатления, препоръки и премеждия.
Ще започна от офертите, които предлагат Microsoft  на този етап. Първата опция е тази за 30 лева. Тя е доста добра, но и малко подвеждаща.  Microsoft казват, че за да се възползваме от тази оферта трябва компютъра да е закупен след 2 Юни и да има лиценз за Windows 7. Тъй като аз си закупих лаптоп с Windows 7, но седял в склад 2 години не можах да се възползвам от тази оферта. Въпреки че лаптопа е закупен в периода на промоцията от търговеца на дребно се оказа, че не изпълнявам условията. След проведен разговор с Microsoft България това се потвърди. Девойката с която говорих ми каза, че лиценза ми е издаден през 2010 година и няма как да мине проверката. Като алтернатива ми предложи офертата за 60 лева, но леко ме подведе като ми каза, че това е оферта само за ъпгрейд от 7, а то се оказа, че може да си се инсталира на чисто. Имайте едно на ум ако пазарувате лаптоп с Windows 7 и желание за ъпгрейд, тъй като може да попаднете на модел преседял при някой от родните дистрибутори. За лаптопа който аз закупих си знаех, че е стар модел, но пък офертата за него беше прекалено добра и затова го взех.
След като вече разбрах, че единствената ми алтернатива е ъпгрейд за 60 лева + 5 евро ДДС се захванах с процедурата. Изтеглих си програмката за проверката за съвместимост и направих проверката. От към драйвери всичко беше съвместимо с изключение на един драйвер за Bluetooth.  Програмата като цяло дава доста  добра информация за цялостната съвместимост. Лично аз препоръчвам ако се прави ъпгрейд, а не чиста инсталация да се деинсталира всичкия софтуер, който програмката показва, че има проблеми със съвместимостта. Аз реших да правя ъпгрейд тъй като лаптопа ми беше почти празен. След като подготвих машината си купих лиценза и веднага ми пристигна ключа. След като купих ключа започна изтеглянето. След изтеглянето има няколко опции - да се започне инсталацията, да се запише на диск или да се запише на флаш памет. Ако се избере опцията за запис на диск се прави image който се съхранява на харда и след това се записва на диск. След всичко това натам вече си се инсталира стандартно. След като мине инсталацията се правят както стандартните настройки при Windows 7 така и някои допълнителни. Новост е опцията да се логваш направо с Live акаунт, което има и плюсове и минуси. От една страна като се влиза с Live акаунт не е необходимо да се логваш в различните програми поотделно. Като нещо негативно бих изтъкнал, че самото логване отнема няколко секунди повече в сравнение с локалния акаунт. Аз лично не харесах тази опцията, защото не исках да съм логнал непрекъснато към всички онлайн неща, които вървят с Live акаунта. За себе си избрах локален акаунт. Като минус на локалния акаунт мога да изтъкна, че трябва да се въвежда Live акаунта за различните услуги като skydrive, calendar, photos и други по отделно, но може да се излиза от тях по всяко време. След избора на акаунта настройките са готови и операционната система е готова за употреба. При мен всички драйвери без този за Bluetooth си бяха ок. Този драйвер windows-a си го намери автоматично.
След като направих всички настройки и оптимизации по операционната система реших да започна да си качвам необходимия софтуер и тук започнаха премеждията. Като за начало бих отбелязъл, че вече има вградена опция за Mount-ване на image файлове, което е много удобно. За съжаление аз го разбрах след като вече качих Alcohol 52% free. Не си правете труда да го качвате, защото не работи като хората и после не може да се деинсталира. Другото, което си има вградено е антивирусната на Microsoft сега позната като Windows defender. Не знам колко върши работа, но засега не съм инсталирал допълнителен софтуер. Последното нововъведение от към софтуер, което за сега съм забелязал е вградения четец за PDF файлове. След инсталирането на стандартните програми дойде време да инсталирам и Visual Studio 2012 Express for Desktop. Тук дойде първия голям проблем. Изпробвах с какви ли не настройки и винаги инсталацията забиваше на началното лого и до там. След много четене и ровене в нета открих, че доста хора изпитват подобен проблем. И всичко това се случва на потребители, които са направили ъпгрейд, а не чиста инсталация. Накрая се оказа, че единственото решение е преинсталация на чисто. След преинсталация на чисто си се инсталира без проблеми.
След първата преинсталация и успешното инсталиране на Visual studio-то ми изникна проблем с драйверите. Тъй като лаптопа е с две видео карти Nvidia GT210 и интелска в хибридна конфигурация драйветите доста специфично се инсталират. За мен това се дължи повече на драйвера отколкото на Windows-а. След още две преинсталации успях всички драйвери да подкарам.
Следващата ми стъпка беше да си инсталирам Skype. След инсталацията дойде следващото премеждие. За да се използва skype трябва да се обедини skype акаунта с Live акаунта, което на мен хич не ми хареса, но се примирих. Като цяло skype с metro UI не е толкова зле и ми допада.
Нещо, което ми хареса е че има вградено Skydrive приложение, но за съжаление само metro такова. Ако някой иска да го използва и като desktop приложение трябва да се дръпне допълнително.
От към бързина съм много доволен как движи системата. Конфигурацията на която върви е  - Intel SU7300 1,3GHz, 4GB рам и 120GB Intel 330 SSD. Системата стартира доста по-бързо в сравнение с Windows 7. При мен с SSD-то за около 15-тина секунди всичко е заредено. На мен лично интерфейса ми допада, но засега е малко бъгав на моменти. На моменти когато се превключва от metro-то към desktop-а background-а на metro-to остава на заден план и докато не се натисне show dosktop не се маха. Skype също забива от време на време. Това, което не ми харесва, че когато се използват metro приложения не могат да се виждат неща като избрания език за писане, час, дата и други такива неща.
С новото Start menu за мен лесно се свиква с малко пренареждане на нещата в него. На мен още от windows phone 7 доста ми допадна концепцията. Само ако се оправи бъга при преминаването към desktop-a ще е супер. Нещо, което не ми харесва е че при десен клик опциите се появяват отдолу а не директно там където е натиснато.
За сега такива са ми впечатленията от няколко дни използване. Ще се радвам ако и други хора споделят преживяванията си и премеждията си от новото творение на Microsoft. Според мен Microsoft направиха много смела крачка, която на доста хора може и да не допадне, но винаги е така когато идва нещо ново и различно.

Няма коментари:

Публикуване на коментар